Nieuws

Passagiers die opzettelijk vanuit België naar bestemmingen gaan die als rode zone zijn geklasseerd, krijgen nog steeds geen bijstand, volgens een overleg tussen de verzekeringsmaatschappijen.

Sinds vrijdag is het niet meer verboden om naar rode zones te reizen, waar er een verhoogd risico op Covid-19 infecties bestaat, maar het Belgische Ministerie van Buitenlandse Zaken “raadt het reizen naar deze zones sterk af”.

“Strikte afschrikking wordt gezien als een negatief reisadvies”, aldus Mutas, de gemeenschappelijke hulpdienst van zo’n 8,8 miljoen leden van verschillende verzekeringsmaatschappijen. Als gevolg daarvan zullen mensen die wel naar de rode zones reizen niet profiteren van aanvullende verzekeringsdekking. Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier Lees meer Vraag info Offerte vragen Home zie website ping More leestip check website Meer lezen klik hier

Palawan wordt het “beste eiland ter wereld” genoemd en de “laatste grens van de biodiversiteit” van de Filippijnen.
Zittend aan de zuidwestelijke rand van de archipel, stelt de afgelegen eilandprovincie niet teleur.
Van de wereldberoemde Bacuit Bay van El Nido tot aan de duiklocaties bij Coron Island vinden reizigers dramatische kalkstenen kliffen, wrakken uit de Tweede Wereldoorlog, ondergrondse rivieren, oeroude regenwouden, grotten en mysterieuze lagunes.
Hoewel de Filippijnen momenteel gesloten is voor internationaal toerisme als gevolg van de coronavirus pandemie, hebben reizigers die dit prachtige gebied willen verkennen een verscheidenheid aan mogelijkheden.
Terwijl de meeste kiezen voor een verblijf in een rustieke strandhut of een afgelegen luxe hotel, is er een andere manier om de eilanden te ervaren: een avontuur op zee.
“Het is een heel andere manier om Palawan te ervaren — je snorkelt, vist, kampeert (of verblijft in een bamboehut) op afgelegen eilanden,” vertelt Edi Aga Mos, de oprichter van het sociaal bewuste bootexpeditiebedrijf Tao Filippijnen, aan CNN Travel.
“De helft van het plezier is gewoon meedoen en leren koken met de chef-kok, kokosnoot malen, vis van de achterkant van de boot. Het is een avontuur.”
Gerelateerde inhoud
Hoe de verdwijnende zandbanken van de Filippijnen te verkennen
Een briljant idee
Oorspronkelijk uit de bergen van de noordelijke Filippijnen, bezocht Aga Mos Palawan voor het eerst in 1999.
Gefascineerd door het kustlandschap en de levensstijl keerde hij steeds weer terug om de afgelegen eilanden te verkennen, waar hij verbleef in vissersdorpen en leerde over hun nomadisch erfgoed.
Aga Mos verhuisde definitief in 2005, voordat El Nido wegen, elektriciteit of havens had geasfalteerd – en zag al snel een kans.
In die tijd, zegt hij El Nido had verschillende varen dagtochten, maar niets dat reizigers ondergedompeld in de eilandcultuur.
De Tao Filippijnen biedt de lokale bevolking opleidings- en arbeidsmogelijkheden.
De Tao Filippijnen biedt de lokale bevolking opleidings- en arbeidsmogelijkheden aan.
Scott Sporleder
Bovendien volgden de meeste excursies exact dezelfde routes, wat leidde tot verkeersopstoppingen bij de grote bezienswaardigheden.
“Het hele idee was hoe we de rauwe, echte ervaring voor reizigers konden krijgen — het duurt lang om El Nido te bereiken en nog langer om Coron te bereiken, maar we wilden de cultuur van de eilanden laten zien,” zegt hij.
“Het is zo mooi. Als je het telt, is het net als meer dan 700 eilanden in deze regio.”
Later dat jaar stichtte hij de Tao Filippijnen, die er prat op gaan om met een groepje “Lost Boys” – zogenaamd omdat velen geen opleiding of werk hadden.
“De mensen hadden het echt moeilijk omdat de grote visindustrie ineenstortte, dus huurden we jonge vissers in en trainden ze om op onze boten te werken als bemanning, koks en reisleiders”, zegt Aga Mos.
“We hebben de afgelopen 15 jaar ongeveer 150 tot 200 jonge mannen – waarschijnlijk meer – van deze verschillende eilanden opgeleid… sommigen werken op de boten, anderen werken op onze boerderij (zorgen voor) het vee, het timmerwerk, de bouw of de keuken”.
Naarmate het bedrijf groeide, nam het meer mensen in dienst uit lokale dorpen, waaronder vrouwen die vaak werken als kok, masseuse, keukenhulp, huishoudster, naaister, tuinman, boer en kampmanager.

Ballonvluchten Ballonvaarten Aalst Ballonvaren Aarschot Ballonvaren Aat Ballonvaren Antwerpen Ballonvaren Bergen Ballonvaren Beringen Ballonvaarten Bilzen Ballonvaren Brugge Ballonvaren Brussel Ballonvaart Chaleroi Ballonvaart Deinze Ballonvaren Dendermonde Ballonvaren Doornik Ballonvaren Geel Ballonvaren Gent Ballonvaren Genk Ballonvaren Geraardsbergen Ballonvaren Halle Ballonvaren Harenbeke Ballonvaren Hasselt Ballonvaren Herentals Ballonvaren Ieper Ballonvaren Izegem Ballonvaren Kortijk
“Onze kampen worden gerund door vrouwen. We werven langzaam aan meer vrouwen; op dit moment hebben we ongeveer 60 vrouwen in dienst uit de dorpen rond de Tao Farm”, zegt Aga Mos.
“De operatie is nu 10 keer zo groot als 15 jaar geleden, dus we hebben het ecosysteem, de economie en de ontwikkeling ervan kunnen ondersteunen, wat deel uitmaakt van onze hele toerismefilosofie.”
Het herleven van de historische parachutistenvissersboot
Tao biedt verschillende routes aan, maar een van de meest populaire is de vijfdaagse Paraw Voyage.
De eiland-hopping reis vindt plaats op een traditionele houten paraw zeilboot, die twee jaar duurde om te bouwen.
Tao Philippines©Scott Sporleder – Tao 2019 FINAL-293
Tao’s expedities vinden plaats aan boord van een traditionele houten paraw zeilboot.
Scott Sporleder
“We wilden dat het zo traditioneel mogelijk zou zijn, dus het kostte ons veel tijd om ambachtslieden te vinden die de technieken en materialen nog kenden”, zegt Aga Mos.
Uiteindelijk hebben ze wat aanpassingen gedaan, zoals het toevoegen van artistiek stamsnijwerk en het installeren van twee motoren.
Omdat de boot zo groot is, zeiden ze dat ze de motoren nodig hadden om voor het donker naar de eilanden te kunnen gaan en te kunnen navigeren als er geen wind is.
Bekend om hun ondiepe U-vormige rompen, enorme zeilen, dubbele uithouders en dug-out kano’s, zijn paraws een soort bangka-boot — vissersschepen die ooit gebruikelijk waren in de wateren van Palawan.
Maar toen er motoren beschikbaar kwamen, vielen de oude zeilboten in de jaren zestig uit de mode.